دنیای فناوری

دنیای فناوری

دنیای فناوری

دنیای فناوری

روستای مشهد اردهال و روستای قمصر


عطیلات آخر هفته بهار بود و ما به جاده جنگیدیم تا قسمت روستای مشهد اردهال غربی شهر کاشان، روستای Sterk و مشهد و نقاط بهار Ardehal را ببینیم، جاده ای که ما بدون برنامه ریزی به آنجا می رسیدیم. با ثواب زیارت مشهد اردهال کمی زمان، اما سفر لذت بخش بود.

روستای استروک در 25 کیلومتری شمال غربی شهرستان کاشان، جاده کاشان که از شمال و جنوب روستای جاشغان استروک (جاده مشهد مشهد) است. استراک زیبا قدیمی روستا در نزدیکی کاشان جاهای دیدنی مشهد اردهال در ارتفاع 1270 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. کوه های طبیعت، معادن، باغ های بادام، ذخیره آب های قدیمی، زیارتگاه با نقاشی های جالب، انبار و ستای مشهد اردهال، جاذبه هایی است که Sterk را مشاهده می کنند. تهویه مطبوع بهار وعده گشت و گذار عالی است. Sterk در نیمه شب وارد شد و در خانه یک آشنایی مستقر شد. ما برای دیدار از نقاط مختلف روستا رفتیم. با توجه به نقل قول از منابع مختلف، در قرن اول پس از ظهور اسلام، ساکنان "چله حصارن" (نام قدیم کاشان) و فین از حاکمان حاکم رنج زیادی رنج می بردند. بنابراین، آنها نامه ای به امام محمد باقر، امام پنجم امام (ع) فرستادند و از او  مراسم مشهد اردهال خواستند که برای فاصله قم تا مشهد اردهال اصلاح و اصلاح اسلام واقعی و امامت (رهبری) به منطقه جمعیت مشهد اردهال خود فرستاده شود. بنابراین، پسرش علی، یک مرد 32 مشهد اردهال فرش ساله، برای کمک به آنها فرستاده شد. او، که بعدها به عنوان "سلطان علی" شناخته شد، شروع به تبلیغ و آموزش افراد زائر سرای مشهد اردهال در زمینه مشهد اردهال امروز مطالعات اسلامی کرد.

 

قمصر یک روستا در مرکز ایران واقع در حدود 31 کیلومتری جنوب کاشان است. شهر قمصر معروف به گل رز، گل رز و عطر گل رز است. قمصار، همراه با سه شهر کوچکتر نیاسر و بارزوک در استان اصفهان، قهرود تولیدکنندگان عمده آب گل رز در ایران به مدت بیش از 800 سال هستند. علاوه بر این، از قرن سیزدهم و احتمالا قبل از آن، کبالت در نزدیکی قمصر استخراج شد. ممکن است سنگ معدن کبالت نیز به چین صادر شود.

هر سال در نیمه دوم ماه مه بازدیدکنندگان از جاذبه های قمصر کاشان در جدول از سراسر ایران به کاشان و شهرهای قمسار و نیاسار می روند تا شاهد جشنواره استخراج گل رز باشند. این سنت منحصر به فرد، خاص فقط  نقشه قمصر کاشان برای کاشان و شهرهای اطراف، به ویژه قمصر، معمولا قبل از طلوع خورشید روستای قمصر مراسم گل را آغاز می کند. اگر چه بسیاری معنی قمصر از کارخانه های مکانیک مدرن ساخته شده است، بخش بزرگی از تولید گل رز در قصار هنوز در خانه ها و باغ ها به طور سنتی اجرا می شود. این به وضوح نشان دهنده ی منحصر به فرد باغ پرندگان قمصر جشنواره است که عمدتا بر قمصر کاشان در پاییز جنبه های فرهنگی، هنری و اجتماعی آن تمرکز دارد.

گل رز قندهار از یک گل رز مخصوص به نام "گل رز گلدان" ساخته شده است. دارای طعم بسیار متمایز است و به شدت در غذاهای ایرانی و شیرینی ها مورد استفاده قرار می گیرد. در بعضی موارد، آن نیز عمدتا به عنوان عطر مورد استفاده قرار می گیرد، هر دو در موارد شاد و غمگین است. با توجه به محلی، سه کیفیت مختلف از گل رز تولید شده وجود دارد؛ همه بستگی به طراوت گلها دارد. اولین استخراج معمولا با کیفیت بالا است و سد قمصر توسط شرکت های لوازم آرایشی بین المللی و ملی بسیار مورد نیاز است. دو مورد دیگر برای اهداف آشپزی قمصر کاشان+هتل و دیگر استفاده می شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.